6-9 år Indskoling, Dansk

På sporet af ordet – fang tyven

Vi er de 120,
og vi vil ikke lyve.
I nat kom vi forbi,
begik et røveri.
En sæk er tung og stor,
Når den er fyldt med ord.

Lærebog med teori, praksis og vejledning i at tilrettelægge et målrettet arbejde med at indlære de 120 mest forekommende ord, den gruppe ord som udgør 50 % i al tekst på dansk. Det betyder, at en automatisering af disse ord er med til at gøre vejen til en flydende læsning og skrivning mere direkte. Materialet er målrettet folkeskolens 1.-3. klasse

Arbejdet med de 120 hyppige ord bliver skudt i gang med historien om et natligt indbrud på skolens bibliotek. De 120 har været på spil. De har stjålet nogle af de hyppige ord i bøgerne. De kan kun komme tilbage i bøgerne, når eleverne lærer ordene og lokker dem fra tyvene. Den sjove historie pirrer elevernes nysgerrighed, motiverer og giver lyst til læring.

Historien om ordtyvene
• Lærer eleverne at lære at læse, skrive og stave de 120 hyppigste ord
• Udfordrer eleverne ved at bruge deres egne ord
• Tilgodeser at børn lærer forskelligt
• Arbejder målrettet med undervisningsdifferentiering
• Er værkstedsorienteret
• Lægger vægt på forældreinvolvering

Bag i bogen er der en cd med over 100 kopiark: rap, tekster, forskellige spil og spilleplader. Se indhold her

Bog, 96 sider, Hardback. 1. udgave 2011, udviklet af pædagogisk konsulent og læringsstilskonsulent Ina von Barm og Alice Darville.

Læs mere her >>